Christopher Nolan (Anglia, London, 1970. július 30.) amerikai filmrendező, producer, forgatókönyvíró.
Christopher Johnathan James Nolan hét éves korában kezdett el filmezni apja szuper 8-as kamerájával. A londoni University College-ban angol irodalmat tanult és itt 16 mm-es filmeket készített.
1989-ben készítette el első Tarantella című szürreális rövidfilmjét, hét évvel később Larceny című rövidfilmjével vett részt a cannes-i filmfesztiválon.
Első nagyjátékfilmje, a Following (1998), amelyet ő írt, rendezett és vágott, több nemzetközi filmfesztiválon is részt vett és díjakat kapott. Ezt követte a Memento (2000), melyet Nolan írt és rendezett, mind a kritikusok, mind a nézők körében nagy sikert aratott. Számos díjat és jelölést is szerzett: például a Sundance Filmfesztivál forgatókönyvírói díját, a forgatókönyvért Golden Globe- és Oscar-jelölést.
Az ezt követő Álmatlanság (2001) című norvég thriller remake-je nem lett siker. Ennek elsősorban az volt az oka, hogy a forgatókönyvírás jogát Hilary Seitz kapta. Barátja, Steven Soderbergh cégének égisze alatt látott munkához és bár sztárokkal (Al Pacino, Robin Williams és Hilary Swank) forgatott, sokan máig e legfontosabb kreatív fázis megvonásával magyarázzák, hogy mégsem viseli magán igazán a rendezői védjegyeket, így a mai napig Nolan legkevésbé ötletes munkájának nevezik.
Nolan-nek köszönhető, hogy a Batman giccsbe fulladt (Tim Burton által) sorozatát sikerült visszahozni halottaiból és egy realisztikus, komor és zsigerbevágó sorozatot készíteni, az amúgy nem túl hálás matériából. A sorozat hatalmas bevételeket produkált világszerte, remek akció és színészi alakításokkal megajándékozva a nézőket.
A trilógia közé helyezte Nolan az Eredet című zseniális vízióját egy világról, amiben képesek emberek behatolni és manipulálni mások emlékeit, gondolatait. A film csavaros logika mentén mutatja be a belső elme útvesztőjét, melybe a főhős is alászáll.
Az acélember valójában Szupermen figurája, de mivel mára már ezt az ikonikus alakot is sikerült teljesen leamortizálnia a filmiparnak, az alkotók jobbnak látták még a nevét is megváltoztatni. A keresztelő jól sikerült, a film is hozta a hozzá fűzött reményeket. Az atmoszféra itt is komor és realisztikus, hitelesebbé és ember közelibbé téve, az amúgy cseppet sem emberi hőst. A látványra nem lehetett panasz, bár kevesebb monumentális adok-kapok, talán nem tett volna immunissá egy bizonyos idő után.
CHRISTOPHER NOLAN FILMJEI
Az acélember (Man of Steel)
Amerikai–brit–kanadai akciófilm, kalandfilm, fantasy, sci-fi, 143 perc, 2013.
· Producer
Elolvasom a kritikát
A sötét lovag: Felemelkedés (The Dark Knight Rises)
Amerikai akciófilm, filmdráma, thriller, 164 perc, 2012.
· Rendező, forgatókönyvíró, producer
Elolvasom a kritikát
Eredet (Inception)
Amerikai–brit filmdráma, sci-fi, thriller, 148 perc, 2010.
· Rendező, forgatókönyvíró, producer
Elolvasom a kritikát
A sötét lovag (The Dark Knight)
Amerikai akciófilm, bűnügyi, filmdráma, thriller, 152 perc, 2008.
· Rendező, forgatókönyvíró, producer
Elolvasom a kritikát
A tökéletes trükk (The Prestige)
Amerikai–brit film, 130 perc, 2006.
· Rendező, forgatókönyvíró, producer
Elolvasom a kritikát
Batman: Kezdődik (Batman Begins)
Amerikai thriller, 140 perc, 2005.
· Rendező, forgatókönyvíró
Elolvasom a kritikát
Álmatlanság (Insomnia)
Amerikai bűnügyi, filmdráma, thriller, 118 perc, 2002.
· Rendező
Elolvasom a kritikát
Mementó (Memento)
Amerikai thriller, 110 perc, 2000.
· Rendező, forgatókönyvíró
Elolvasom a kritikát
Követés (Following)
Brit bűnügyi, filmdráma, 69 perc, 1998.
· Rendező, forgatókönyvíró, operatőr, vágó, producer
Elolvasom a cikket
Doodlebug
Brit kisjátékfilm, 3 perc, 1997.
· Rendező, forgatókönyvíró, operatőr
|